Deprecated: mysql_pconnect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/verhalenvandordrecht/include/db.php on line 3
Twaalfhonderd beatfans, en er gebeurde 'niets' - uit Verhalen van Dordrecht
Home
Verhalen
van Dordrecht
Twaalfhonderd beatfans, en er gebeurde 'niets'


The Zipps meer in tel dan Golden Earrings, kopte Dordtse Courant

Op een zondagmiddag in het voorjaar van 1966 kreeg het armetierige Dordtse beatleven een flinke impuls. Ad van Dalen, Kees Gaillard en Hans Jonkers, verenigd onder de naam 'Session '66', hadden met medewerking van het gemeentebestuur een uiterst attractief beatprogramma in elkaar gezet. Voor dit doel was een zeer geschikte ruimte gevonden in de busremise aan de Nijverheidsstraat. Het programma vermeldde achtereenvolgens The Sharons, The Road Runners Sect, The Zipps en als hoofdmoot maar liefst The Golden Earrings.

De gigantische hal van de remise was gevuld met zo'n 1200, meest langharige beatliefhebbers. Onder hen had ook wethouder Van Meurs zich gewaagd. Het wachten was op het verschijnen de Dordtse Sharons, een ?Shadow'-achtige gitaargroep, met als gast ex-beat town skiffler Jan Bek. Het uitzicht op het podium werd enigszins belemmerd door de opstijgende sigarettenrook. De stemming kwam er eerst goed in door het optreden van de uit Rotterdam afkomstige beatformatie The Road Runners Sect. Deze formatie legde zich voornamelijk toe op het rhythm & blues repertoire, met het accent nadrukkelijk op het ritme. De Maasstedelingen vertolkten nummers als 'See see rider', 'I am a man' van Bo Diddley, John Lee Hookers 'Dimplers' en het ook door The Rolling Stones opgenomen 'Have mercy'.

Hierna werd onder daverend enthousiasme het optreden aangekondigd van Dordts enige beatgroep van naam: The Zipps. Deze groep bestond uit Philip Elzerman (12-snarige gitaar, zang en mondharmonica), Peter Nuyten (sologitaar), Theo Verschoor (basgitaar) en Wim Klein (drums), als invaller voor Noce Sartora. De nummers van hun tot dan toe enige zwarte schijf, 'Highway gambler' en 'Roll the cotton down', kregen grote bijval. Hun optreden had een opwindende climax met het befaamd geworden nummer 'LSD 25', een compositie van de beroemde Dordtse tekstschrijver Ben Katerberg. Van hem was ook 'Hipsterism', waarin Philip Elzermann enige curieuze tonen uit een metalen fluit haalde. De zaal deinde mee en het applaus was overweldigend.

Rond vijf uur volgde dan de lang verbeide aankomst van de uit Hollands beatstad nummer een, Den Haag, stammende Golden Earrings. De spanning steeg ten top. De makers van hits 'Please go' en 'That day' en een lp, 'Just Earrings' hoorden immers tot de populairste Nederlandse beatgroepen. De semi-professionele formatie bestond uit de vanwege de dienstplicht opvallende kortharige solozanger Frans Krassenburg (20), slaggitarist Peter de Ronde (17, kweekschool), basgitarist Rinus Gerritsen (19), sologitarist George Kooymans (19, Mulo-scholier) en drummer Jaap Eggermont (19, HTS-leerling). Naast de eigen composities 'That day' en 'Please go' werden o.a. 'Daddy Rolling Stone', 'I am crying' en 'Chunk of steel' ten gehore gebracht. Maar deze sterren aan het beatfirmament konden de zaal nauwelijks warm krijgen. Alle leden van de band toonden zich weliswaar bekwame musici en de groep was uitstekend op elkaar ingespeeld, maar de beweeglijkheid liet nogal te wensen over en de teksten waren soms wat al te zoet. Teleurstellend was vooral de zekere mate van onge´nteresseerdheid die de groep uitstraalde. De reacties van het publiek waren dan ook weinig geestdriftig te noemen. Omringd door een horde handtekeningenjagers verlieten de Earrings omstreeks half zeven het podium. Gemeten naar de bijval van het publiek was wel heel duidelijk dat The Zipps op deze dag het meeste succes hadden. Een gigantische opsteker voor de steeds populairder wordende Zipps. Misschien mogen we stellen dat vanaf toen Dordrecht zich naast Den Haag tot een van Hollands populairste beatsteden kon rekenen.

Wethouder Van Meurs merkte op dat het beatfestijn hem zeker niet tegenviel en dat iets dergelijks ongetwijfeld voor herhaling vatbaar was. Want hoort men soms van 'ongeregeldheden' tijdens beatconcerten, deze middag was daar geen sprake van. Zonder enige wanklank en in een zeer opgewekte sfeer verliep dit eerste werkelijke beatconcert in Dordrecht keurig netjes, aldus de Dordtse Courant van 22 mei 1966.

Bron: Nico Hamerslag
Golden Earring Museum